ΦΟΝΙΣΣΑ

Την Παρασκευή 9-2-2024, οι μαθητές του σχολείου μας είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την ταινία «Φόνισσα», βασισμένη στο ομώνυμο διήγημα του Α. Παπαδιαμάντη, αποσπάσματα   της οποίας έχουν διδαχθεί οι μαθητές στα πλαίσια του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Η ταινία πραγματικά καθήλωσε τους μαθητές, παρά τις διαφορές με το πρωτότυπο διήγημα του Α. Παπαδιαμάντη, οι οποίες και αποτέλεσαν αντικείμενο συζήτησης μεταξύ μαθητών και καθηγητών. Η υπόθεση του έργου, αν και τοποθετημένη σε ένα νησί στις αρχές του 20ου αι., κρίνεται ιδιαίτερα επίκαιρη και διαχρονική αφού θίγει ζητήματα που απασχολούν τις κοινωνίες ακόμη και σήμερα: την έμφυλη βία, την κακοποίηση, τους κοινωνικούς ρόλους και τα στερεότυπα, την έννοια του κακού και της αδικίας, την ֦֦֦ατομική και συλλογική ευθύνη ακόμη και τη σημασία της τυχαιότητας και πολλά άλλα που λέγονται ανοιχτά ή υπαινικτικά. Η εικαστική αξία της ταινίας επίσης μεγάλη, με την θαυμάσια φωτογραφία και την υπέροχη μουσική επένδυση. Κατά κοινή ομολογία, όμως, αυτό που πραγματικά καθήλωσε τους μαθητές και απογείωσε την ταινία ήταν η συγκλονιστική ερμηνεία της Κ. Καραμπέτη στο ρόλο της κεντρικής ηρωίδας. Η μεγάλη ηθοποιός εκμεταλλεύτηκε πλήρως την θεατρική αισθητική που διαπνέει όλη την ταινία και απέδωσε μοναδικά τον ρόλο. Με λίγα λόγια η εξωδιδακτική αυτή δράση και λόγω της πολυσημίας του έργου, έγινε αιτία έντονου προβληματισμού και συζητήσεων , οι οποίες διεύρυναν την οπτική των μαθητών και τη γνώση που είχαν αποκομίσει κατά τη διδασκαλία του έργου στην τάξη. Ήταν μια μοναδική εμπειρία για μαθητές και διδάσκοντες.

Τη Δευτέρα, οι μαθητές και οι μαθήτριες είχαν τη δυνατότητα να γράψουν σε λεύκωμα που τοποθετήθηκε έξω από το χώρο της βιβλιοθήκης, τις σκέψεις και τους προβληματισμούς τους, τις εντυπώσεις και τις ֞ενστάσεις֦ τους σχετικά με την κινηματογραφική μεταφορά του διηγήματος, ελεύθερα ή απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις που αναγράψαμε σε πίνακα…

Την πρωτοβουλία για την οργάνωση της δράσης είχε η ομάδα της σχολικής βιβλιοθήκης, Κ. Γκοντινάκος, Ε. Μπουραντάνη, Δ. Πετσωτή, Α. Ράπεση και Ε. Χαλκέα.